Τι συμβαίνει όταν ακούς πραγματικά

Κούνιες με τις ξαδέλφες χτες.

Η Σοφία (7) έρχεται, με διακόπτει από την συζήτηση που έκανα με την αδελφή μου, και με παίρνει από το χέρι προς ένα παγκάκι. Έχει θυμωμένο ύφος. Κάθομαι δίπλα της.

- Όλο με αντιγράφει η Α. (η ξαδέλφη της). Δεν μου αρέσει!!

- μμμ

- Και πάλι δεν με παιζει! Είδες;

- Το είδα.

- Μόνο με την Ε. παίζει και ασχολείται!

- Ναι...

- Ούτε γεια δεν μου είπε όταν με είδε… το παρατήρησες;

- To είδα ναι.

- Δεν θέλω να παίξω άλλο μαζί της!

- … Σε καταλαβαίνω, στεναχωριέσαι και θυμώνεις που η Α. δεν σου δίνει σημασία ενώ θέλεις τόσο πολύ να παίξεις με την ξαδέλφη σου. Είναι πολύ δύσκολο κάποιος που αγαπάς πολύ να μη σου δίνει σημασία…

- (ανακουφίζεται) Ναι!

Λίγο αργότερα:

- Ξέρω όμως γιατί. Όταν ήταν μωρό η Α, μόνο η Ε. την φρόντιζε κι εγώ μόνο έπαιζα. Δεν ασχολιόμουν μαζί της.

- εεεε, λες να…

Τι είναι αυτό στο πάτωμα Μαμά; (Μου δείχνει ένα πράγμα κάτω.)

Και φεύγει με χαρά τρέχοντας να βρει την Α. και την Ε και να παίξουν.

Αυτό το ασήμαντο πράγμα που είδε κάτω ειναι το σημάδι ότι ακούστηκε.

Αυτή η ανακούφιση όταν κάποιος απλά…

Σε ακούει…

Σε χωράει…

Σε αποδέχεσαι…

Χωρίς «ναι, αλλά», «όμως εσύ» και « δεν πειράζει»

Χωρίς κρίση, συμβουλή, καθησυχασμό, λύσεις, ερωτήσεις κτλ.

ΟΛΑ ΤΑ ΛΕΦΤΑ!

—————

Πίσω από τις σκηνές: η ενεργητική ακρόαση!

Είναι 6 χρόνια που προσπαθώ να κάνω ενεργητική ακρόαση. Δεν είναι εύκολο. Δεν τα καταφέρνω πάντα, εννοείται.

Είναι μία τέχνη, όπως το λέει ο Goethe:

«Να μιλάμε είναι μια ανάγκη. Να ακούμε είναι μια τέχνη.»
— Goethe

Όταν το παιδί μας έχει ένα πρόβλημα, τότε μπορούμε να προσπαθήσουμε να του κάνουμε ενεργητική ακρόαση.

Και πώς γίνεται;

  1. Ακούμε προσεκτικά τι λέει το παιδί (και ξεκινάει η σύνδεση…)

  2. Καθρεφτίζουμε τα συναισθήματά του (πχ: του λέμε ‘‘στεναχωριέσαι τώρα που….’’)

  3. Ανατροφοδοτούμε τι μας λέει

Δεν κρίνουμε, δεν δίνουμε συμβουλές, απλά του καθρεφτίζουμε το συναίσθημά του.

Το παιδί (αν θέλει να μιλήσει, γιατί μπορεί και να μη θέλει) τότε συνεχίζει και εμείς πάλι του καθρεφτίζουμε το συναίσθημά του και του λέμε τι μας είπε.

Με αυτόν το τρόπο (που στην αρχή μας φαίνεται, η αλήθεια είναι, λίγο τεχνητό), πολλές φορές ανακαλύπτουμε ότι το αρχικό πρόβλημα που μας έλεγε το παιδί δεν έχει καμία σχέση με το πραγματικό του πρόβλημα.

Γιατί βοηθάει η ενεργητική ακρόαση; 

  • Όταν το παιδί έχει πρόβλημα, τα συναισθήματα του είναι πολύ έντονα και του είναι πολύ δύσκολο να σκέφτεται. Με την ενεργητική ακρόαση, ανακουφίζεται συναισθηματικά και μπορεί πάλι να λειτουργεί ο νους. 

  • Όπως είπαμε πριν, το παιδί δεν μας μιλάει αρχικά για το πραγματικό του πρόβλημα. Αν του κάνουμε ερωτήσεις για αυτό που μας λέει πρώτα, δεν θα φτάσει να ανακαλύψει τα άλλα στρώματα του προβλήματος του. Με την ενεργητική ακρόαση, το βοηθάμε να αναγνωρίσει το κεντρικό του ζήτημα.

  • Όταν φτάνει το παιδί να αναγνωρίσει το πρόβλημα του, μπορεί μετά να βρει την καλύτερη λύση για τον εαυτό του μόνο του. Έτσι αυξάνεται η αυτοπεποίθηση του...



Αν θέλεις να εμβαθύνεις, μπορείς να διαβάσεις το νέο μου βιβλίο: ‘‘Μαμά, Μπαμπά, μ’ακούτε;’’.
Ανακάλυψε το εδώ!

Όλα παίζονται... πριν τον θάνατο...

Δεν παίζονται όλα πριν τα 3 του παιδιού.

Ούτε μέχρι τα 6, ούτε τα 16 ή τα 46.

Οκ η αλήθεια είναι ότι παίζονται πολλά… αλλά δεν παίζονται όλα.

Μπορεί να μην ήμασταν αρκετά εκεί όταν ήταν 2, αλλά τώρα που είναι 12 να είμαστε στο λούνα πάρκ και το γέλιο μας να ακούγεται μέχρι το Καστελλόριζο.

Μπορεί όταν ήταν μικρό να μην το πήραμε αρκετά αγκαλιά αλλά τώρα να το παίρνουμε συχνά και ας μας έχει φτάσει στο ύψος πια.

Μπορεί να φωνάζαμε και να το μαλώνανε όταν ήταν 3 γιατί δεν ξέραμε ότι οι τιμωρίες είναι αναποτελεσματικές… αλλά τώρα που είναι 8, να καθόμαστε στο κρεβάτι μια ώρα κάθε βράδυ μαζί του και να ανοίγονται καρδιές.

Πάντα προλαβαίνουμε να συνδεθούμε και ας μη τα καταφέραμε έως τώρα, ας έχουμε γίνει πια παππού ή γιαγιά.

Πάντα προλαβαίνουμε να ζητήσουμε συγνώμη αν πληγώσαμε το παιδί μας, ας είναι χρόνια μετά.

Πάντα προλαβαίνουμε να γελάσουμε.

Πάντα προλαβαίνουμε.

Γιατί το παιδί μας, η αλήθεια είναι, πάντα μας περιμένει.

Μας περιμένει και είναι έτοιμο ανά πάσα στιγμή να δεχτεί συγγνώμες, αγκαλιές, γράμματα αγάπης, γέλια, σύνδεση καρδιά με καρδιά.

Το παιδί περιμένει και ο γονέας προλαβαίνει.

Μέχρι το τελος, προλαβαίνουμε γιατί δεν έχουν παιχτεί…όλα!

Η ιστορία πίσω από το βιβλίο ''μου''...

Αεροπλάνο Αθήνα- Βρυξέλλες, Οκτώβριος 2017

Δεν έχω κοιμηθεί όλη νύχτα. Πρώτη φορά θα ταξιδέψω χαράματα με ένα μωρό μόνη για να πάω σε ένα σεμινάριο με τίτλο «η γραμματική των συναισθημάτων» σχεδιασμένο από την ψυχοθεραπεύτρια Ιζαμπελ Φιλιοζά.

Οι γονείς μου μένουν τότε ακόμα στις Βρυξέλλες και θα κρατήσουν το μωρό που θηλάζει ακόμα.

Στο αεροπλάνο κλασικά δεν έχω λεπτό. Είμαι εξαντλημένη μήνες τώρα. Η Σοφία είναι ένα μωρό 22 μηνών μόνιμα ενθουσιασμένο και δυναμικό που κοιμαται μόνο «κατά λάθος».

Την επόμενη μέρα πάω στο σεμινάριο. Άτομα από όλη την Ευρώπη.

Είναι μάλλον το πρώτο πράγμα που κάνω «για μένα» από τότε που έγινα μαμα 4 χρόνια πριν και νιώθω υ-πε-ρο-χα. Γεμάτη.

Η αίθουσα δεν έχει καρέκλες ούτε τραπέζια. Η εκπαιδεύτρια μας λέει «καθίστε όπως θέλετε, ξαπλώστε, βάλτε παπούτσια, κάντε ότι σας λέει το σώμα σας και η καρδιά σας». Για λίγα δευτερόλεπτα κοιταζόμαστε, μετά το παιδί μέσα μας ξυπνάει και καθόμαστε τελικά ανάσκελα, ανάποδα, ξαπλωμένα, στις μοκέτες χωρίς «πρέπει». Παπούτσια πετιόνται στις γωνιές. «Δεν είναι σχολείο εδώ».

Στις 3 μέρες σεμινάριο, έγινε τελικά κάτι τρελό. Πήγα για να μάθω για τα συναισθήματα και γνώρισα λίγο καλύτερα την Ελένη.

Πήγα αρκετά έφηβη ακόμα στο σεμινάριο αυτό και βγήκα λίγο πιο ενήλικη.

Μια στιγμή πιο δυνατή από τις άλλες ήταν όταν κατάλαβα ότι δεν θα λύσω τα παιδικά μου προβλήματα με τους γονείς μου αλλά με τον εαυτό μου.

Ότι ήταν δίκη μου δουλειά.

Δίκη μου ευθύνη απέναντι στα παιδιά μου.

Γυρνώντας σπίτι Ελλάδα αισθάνομαι την ανάγκη να μοιραστώ με άλλους την διαδρομή μου ως γονέας… και λέω να ξεκινήσω ένα blog στα ελληνικά και ας μην τα ξέρω άπταιστα. Να μη με νοιάζει που δεν τα λέω πάντα «σωστά». Επι της ευκαιρίας, να θεραπεύσω μια από τις παιδικές μου πληγές… οτι δεν έγινα πραγματικά «δίγλωσση» παρόλο που είμαι και ελληνίδα. Πήρα θάρρος.

Και τι σχέση όλο αυτό έχει με το βιβλίο;

Νομίζω τώρα ότι το βιβλίο «Μαμα, Μπαμπά, μ’ ακούτε» γεννήθηκε στις Βρυξέλλες, στο σεμινάριο αυτό, στην πόλη που κιόλας μεγάλωσα, εκείνες τις μέρες του 2017, όταν, στα πρόθυρα του γονεϊκού burn-out, ανακάλυψα ότι ειχα ένα παιδί μέσα μου και ότι είχε πολλά να μου πει.

Ευχαριστώ για την τόσο θερμή υποδοχή σας!!

Με συγκινεί και το παιδί μέσα μου πηδάει από την χαρά του που ένα από τα όνειρα της ζωής του έγινε πραγματικότητα! Χωρίς εσάς εδώ δεν θα είχε γεννηθεί!

Φωτό από το βιβλιοπωλείο Πολιτεία στην Αθήνα χτες.

9 λέξεις, 1 βουνό!!!

9 λέξεις εεεεε

Χαχαχαχα

Φαίνεται και απλό…

9 λέξεις, 1 βουνό!!!

Γιατί για τους περισσότερους απο εμάς, για…

… να είμαστε πραγματικά «ΕΔΩ» με το παιδί…

… να ακούμε πραγματικά τι έχει να μας πει…

… να νιώθουμε πραγματικά ενσυναίσθηση & συμπόνια…

Πραγματικά και όχι τεχνητά…

θέλει…

Πρόθεση

Εξάσκηση

Αποτυχίες

Ενοχές

Συγγνώμες

Κλάμα

Προσπάθεια

Πρόθεση

Σύνδεση

Γέλια

Πεσίματα

Συνειδητοποίηση

Φωνές

Ενοχές

Προσπάθεια

Προσπάθεια

Προσπάθεια

Μοιάζει βουνό… ίσως και είναι ένα από τα βουνά της ζωής μας η αλήθεια είναι…

Όμως η ΣΧΕΣΗ με το παιδί μας δείχνει τον δρόμο

και σε όλη τη διαδρομη, σε κάθε βήμα μας, υπάρχει πάντα ΑΓΑΠΗ οπότε…

ΠΑΜΕ ΠΑΛΙ!!

Βήμα βήμα!!

——————

Εμένα με βοήθησε πολύ το γράψιμο σε αυτή την απαιτητική διαδρομή του θετικού γονέα…

Ενα μεγάλο μέρος του ταξιδιού μου γέννησε το βιβλίο «Μαμά, Μπαμπά, μ’ ακούτε;». [εκδόσεις iWrite ]

Για να ανακαλύψεις το βιβλίο, κάνε κλικ εδώ

Όταν το παιδί ''μας προκαλεί''...

“Η γονεϊκότητα είναι δύσκολη, γιατί το παιδί σου σου καθρεφτίζει αυτά που δεν έχεις ακόμη λύσει μέσα σου.”

Εκείνη τη στιγμή που…

… νιώθουμε ότι το παιδί μας προκαλεί…

… μας «τριγκάρει» *επίτηδες* με τη συμπεριφορά του…

… μας κάνει να αντιδράσουμε «δυσανάλογα»

Τότε ίσως να είναι το σήμα ότι κάτι μέσα μας ξύπνησε… κάτι πιο βαθύ…

…που δεν έχει να κάνει με το παιδί μας αλλά με το εσωτερικό μας παιδί… με κάτι που δεν λάβαμε, δεν ακούστηκε ή δεν μας επιτρεπόταν εμείς ως παιδί…

Κάθε φορά, αυτή η δυσανάλογη μου αντίδραση είναι ένα σήμα για μένα για να πάω λίγο μέσα μου να δω τι γίνεται και να αφήνω τελικά το παιδί μου απέξω απο τις δικές μου ιστορίες…

Αυτή η φράση και αυτές οι σκέψεις με ενέπνευσαν για την ιστορία “Ο καθρέπτης που μου δίνεις» σελίδα 108 στο βιβλίο «Μαμά, Μπαμπά, μ’ακούτε;»

(Εκδόσεις iWrite)

Κάποιος την έχει διαβάσει μήπως; Αν ναι, τι συναίσθημα σου προκάλεσε;

Καλημέρα με αυτό φροντίδα!

——————————-

Ζωγραφιά Andrea Wan, New York Times Magazine

Όταν πήγαν όλα στραβά μέσα στην ημέρα...

Ακόμα κι όταν… ( ή ειδικά όταν…)

Πήγαν όλα στραβά κι ανάποδα μέσα στην ημέρα…

Φώναξες ίσως παραπάνω και κάπως αποσυνδεθήκαμε…

Όταν έρχεται η νύχτα…

Να ξέρεις ότι σε περιμένω…

Παράτησε τα ολα…

Ξάπλωσε για λίγο δίπλα μου…

Πάρε με αγκαλιά…

Χάιδεψε μου το χέρι και το κεφάλι…

Πες μου τα ωραία που ξέρεις…

Και που μου λες από μωρό…

Δείξε μου μέχρι ποσό με αγαπάς…

Και ας μη φαίνεται με το μάτι…

Και τότε…

Η καρδιά μου θα σου πει…

Οτι η μέρα έχει ισιώσει μέσα στη νύχτα μας.

3-4 δευτερόλεπτα έχεις

3-4 δευτερόλεπτα.

Τίποτα άλλο τελικά.

Αυτά παλεύεις να κερδίζεις, να ελέγξεις, να σώσεις απο το γονεϊκό χάος.

3-4 δευτερόλεπτα ΓΙΑ ΛΙΓΟ ΧΩΡΟ.

Για να μην αντιδράσεις αμέσως αντανακλαστικά φωνάζοντας, απειλώντας, πληγώνοντας.

3-4 δευτερόλεπτα ΓΙΑ ΝΑ ΝΙΩΣΕΙΣ.

Το συναίσθημα σου, την ένσταση σου, πώς εκφράζεται σωματικά.

3-4 δευτερόλεπτα ΓΙΑ ΝΑ ΞΕΧΩΡΙΣΕΙΣ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ.

Και να καταλάβεις από που πηγάζει η ένταση σου (τις περισσότερες φορές δεν έχει να κάνει με τη συμπεριφορά του παιδιού αλλα με δίκη μας)

3-4 δευτερόλεπτα ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΕΙΣ ΑΠΟΣΤΑΔΗ ΚΑΙ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΙΣ.

Πώς μπορείς να ανταποκριθείς πιο ήπια, πιο αποτελεσματικά και κυρίως πιο βοηθητικά.

3-4 δευτερόλεπτα για να ΕΙΣΑΙ Ο ΕΝΗΛΙΚΑΣ Σε αυτή τη σχέση.

Και να δείξεις στην πράξη στο παιδί σου έναν άλλο τρόπο επικοινωνίας…

(από αυτόν που -ίσως- έμαθες εσύ ως παιδί… )

Η ιστορία του μπολ και πώς έσωσε την πρωινή παρτίδα

7:20 το πρωί, τι κάνει ένα μπολ καθισμένο σε μια στάση λεωφορείου κάπου στην Αθήνα;

Αυτο το μπολ έσωσε τη παρτίδα σήμερα το πρωί με το 6χρονο παιδί που με μεγαλώνει… και Θα σας πω την ιστορία του… ξεκινώντας από την αρχή.

7:12 κάθε μέρα πρέπει να έχουμε φύγει από το σπίτι για να προλάβουμε να πάμε στη στάση του σχολικού με τα πατίνια.

Σήμερα στις 7:11 η Σοφία είναι ντυμένη αλλά πάνω στο κρεβάτι της ακόμα. Είναι στραβή και κάνει μούτρα.

Την ίδια ώρα παίρνω βαθιές αναπνοές γιατί αντιλαμβάνομαι ότι δεν έχω χρόνο και προσπαθώ να κατεβάσω ιδέες. Γνωρίζω ότι δεν προλαβαίνω να δω τι κρύβει το παγόβουνο…

7:12 πάει η Σοφία προς τη κουζίνα να φάει πρωινό, άνετη και αέρινη.

Της λέω ότι πρέπει να φύγουμε τώρα και ότι δεν προλαβαίνει το πρωινό πια.

Μου λέει ότι θα φάει τα δημητριακά της πρώτα και βάζει γάλα στο περιβόητο μπολ.

Της λέω ότι δεν προλαβαίνουμε και ότι πρέπει να βγούμε έξω αμέσως.

7:12 και κάτι δεν κουνιέται και εγώ κάνω alt/control/delete να δω τι επιλογές μου προτείνει το σύστημα πριν κρασαρει τελείως.

Δεν έχω ούτε ένα λεπτό πια. Πρέπει να βρω κάτι για να βγει έξω με χαρά αντί να τη σέρνω με ουρλιαχτά (πράγμα που δεν μπορώ να κάνω έτσι κι αλλιώς).

Εδώ εμφανίζεται στην οθόνη του μυαλού μου το περιβόητο μπολ.

- Τι λες να πάρουμε το μπολ μαζί μας και να σου δίνω κουταλιές ενώ κανείς πατίνι προς τη στάση;

Γίνεται επανεκκίνηση αμέσως.

Γελάει.

Βγαίνει το μπολ έξω και εμείς μαζί.

Κουταλιές ενώ ρολάρει.

Περαστικοί που μας κοιτάνε.

Λίγο γάλα στην Μπλούζα.

Και;

Γελάω κι εγώ.

Στη στάση οι τελευταιες κουταλιές και ούτε γάτα ούτε ζημιά.

Bye bye παιδιά και μια φωτό για να θυμίσω τον εαυτό μου οτι πάντα γίνεται να παίξεις και να καινοτομήσεις με δημιουργικότητα προκειμένου να μη χαλάς τη σχέση σου (και την υγεία σου!) για λίγα λεπτά το πρωί.

Τώρα αναρωτιέμαι αν θα καθιερωθεί το μπολ εως το τελος του σχολικού έτους.

Πραγματικά δεν θα με πειραζε καν.

Όταν κλαίει το παιδί, τι σκέφτεσαι;

«Οταν δίνετε προσοχή σε ένα παιδί που κλαίει με λυγμούς ή είναι έξαλλο, μπορεί να νιώσετε στεναχώρια, ακόμα και πανικό.

Ίσως νομίσετε ότι το παιδί υποφέρει περισσότερο απ’ όσο αντέχει.

Στην πραγματικότητα, όμως, αυτή η αντίληψη σχετίζεται με τη δίκη σας ταλαιπωρία.

Άρα, η βιασύνη σας να αποσπάσετε τη προσοχή του παιδιού από τον πόνο ή την απελπισία, να το παρηγορήσετε για την απογοήτευση ή να ελαχιστοποιήσετε τη σημασία της ατυχίας του, είναι μια αντίδραση στο δικό σας άγχος και όχι στο άγχος του παιδιού.

Όμως, με αυτή τη συμπεριφορά, δεν πρόκειται να το βοηθήσετε να γίνει συναισθηματικά ευπροσάρμοστο και ικανό να αντιμετωπίζει και να λύνει τα προβλήματα.

Για να δαμάσει τις συναισθηματικές του θύελλες, πρέπει να τις ΒΙΩΣΕΙ.

Όταν νιώθετε την παρόρμηση να εμποδίσετε το παιδι σας να εκφράσει δυσάρεστα συναισθήματα, αναρωτηθείτε ποιος είναι ο στόχος σας.

Μπορει να θέλετε να το βλέπετε συνεχώς ευτυχισμένο επειδη ο πόνος του είναι πολυ δυσάρεστος για σας και, υποθέτετε, για εκείνο.

Αν η «σκηνή» συμβεί δημοσίως, ίσως ανησυχείτε μήπως δεν «φανείτε καλοί» γονείς.

Ίσως ακόμα, πρέπει να το σταματήσετε επειδη βιάζεστε ή χρειάζεστε διαύγεια όταν νιωθετε αμήχανοι με τα ξεσπάσματα του.

Ωστόσο, όταν εμποδίζετε το παιδι σας να εκφράζει τον πόνο του, τον θάβει μέσα του, νιώθοντας μπερδεμένο και μόνο.

Στο μεταξύ εσείς χάνετε την ευκαιρία να δεθείτε μαζί του βαθιά και να μάθετε τις αιτίες της αγωνίας του. Αυτό που του μαθαίνετε είναι να το «βάζει στα πόδια» από τα συναισθήματα και να τα κρύβει από τους άλλους.
(….)

Ουσιαστικά, παρά τις καλές προθέσεις μας, πολλοί διδάσκουμε στα παιδια μας ότι τα οδυνηρά συναισθήματα είναι τρομακτικά και πρέπει να αποφεύγονται.»

———————————————————

Απόσπασμα από το βιβλίο «Αναθρέφοντας τα παιδιά μας, αναθρέφουμε τον εαυτό μας» της Naomi Aldort.

Τροφή για σκέψη… (και οχι για ενοχές! )

--------------------------------------------
Αν δεν έχεις ήδη τον οδηγό με τα ''5 Βήματα για να ανταποκριθείς θετικά & αποτελεσματικά όταν το παιδί σου κάνει κρίσεις θυμού, μπορείς να το κατεβάσεις δωρεάν (ή να μας κεράσεις ένα καφέ ) κάνοντας κλικ στο link https://www.buymeacoffee.com/positiveparents

Στον οδηγό:
Tι μπορώ να έχω στο μυαλό μου για να παραμείνω ψύχραιμος όταν το παιδί μου ''κρασάρει'';
Γιατί αντιδράει έτσι;
Τι πρέπει να του πω; Ποιες είναι οι σωστές λέξεις;
Πώς να του μάθω να ελέγξει τις αντιδράσεις του όταν βιώνει έντονα συναισθήματα;
Τι μπορώ να πω στο παιδί αφού περάσει η κρίση;
Εύχομαι να το βρεις χρήσιμο...
Ελένη

Ένα κορυφαίο απόφθευμα του Winicott (σκίτσο)

Σε αυτό το κομμάτι τα έχω σίγουρα καταφέρει.

Από εσωτερικές συγκρούσεις και αμφιβολίες και δυσκολίες και σκέψεις και αναλύσεις, ¨και αν¨, ¨και μήπως΄΄, ¨και γιατί¨ ως Μαμά... παίρνω περίφανα 100/100 ...

* Το ¨¨μητέρας¨¨ μπορεί να είναι και ¨¨πατέρας¨¨. (Μη νομίζουμε ότι αποκλείονται οι Μπαμπάδες δηλαδή) απλά δεν γινόταν να αλλάξω το απόφθευμα του κορυφαίου Winicott...

«Πού είναι το κουμπί ''Pause'';».

Θυμάμαι ακόμα τον εαυτό μου όταν είχε γεννηθεί το 1ο μου παιδί…

Μια συνειδητοποίηση που μου έμεινε…

«Δεν υπάρχουν πια Σαββατοκύριακα».

Και κανένα Κουμπί pause.

Σκίτσο από το σούπερ βιβλίο της Ι. Φιλιοζά, «Δεν υπάρχουν τέλειοι γονείς»

————

''Δίνεις μπουκάλι; Θηλάζεις ακόμα; Κοιμάται μαζί σας;'' Παπαπαπαπα!!!!

''Τι; 4/15/26/38/49 μηνών και Ακομά θηλάζει;;; Παπαπαπαπα''

''Δίνεις μπουκάλι; Τι; Είναι δική σου επιλογή;;; Δεν ήθελες να θηλάσεις; Παπαπαπαπα!'

'' Κομματάκια; Γιατί δεν τα παιρνάς όλα από το μούλτι να τελειώνεις; Θα πνιγεί! Παπαπαπαπα! ''

''Μη μου πεις ότι κοιμάται μαζί σας... Παπαπαπα!!!'''

''Πρέπει να πας καμιά βόλτα παιδί μου... όλο αγκαλιά είστε! Θα κακομάθει! Και φαίνεσαι κουρασμέν@...Παπαπαπα!''

Έρχονται οικογενειακές στιγμές... και μαζί [ίσως] και κάποια πεταχτά ''ΠΑΠΑΠΑΠΑΠΑ!''...

Το ''Παπαπαπαπα'' κρύβει φόβο, ζήλια, ανυσυχία (κάποιες φορές και αγάπη... ναι παράξενο...) αλλά όλα αυτά τα κρυμμένα συναισθήματα ΑΝΗΚΟΥΝ στο άτομο που ΛΕΕΙ το Παπαπαπαπα.

Δεν χρειάζεται τα Παπαπαπαπα ΤΟΥΣ να μας αποσυντωνίσουν, ούτε να μας βλάψουν, ούτε να μας φοβίζουν.

Ο κάθε γονιός προχωράει στο δικό του μονοπάτι αυτογνωσίας στο δικό του ρυθμό.

Οι συμβουλές είναι μια χαρά όταν ΤΙΣ ΖΗΤΑΜΕ.

(Παπαπαπαπα!!!)

--------------------------------

Στην εικόνα είμαι εγώ και όλα αυτά που έχω ακούσει και γι'αυτό είναι γυναίκα, αλλά θα μπορούσε να είναι Μπαμπάς επίσης... Δεν γλυτώνει κανείς...

''Ξέρεις Μαμά, είναι καλό που δεν μας μαλώνεις...''

''Ξέρεις Μαμά, είναι καλό που δεν μας μαλώνεις.

Έτσι κι εγώ δεν θα μαλώσω τα παιδιά μου.

Και τα παιδιά μου δεν θα μαλώσουν τα παιδιά τους.''

---------------------------

Αυθόρμητη ανάλυση του φαύλου κύκλου της βίας από ένα εξάχρονο... Ετσι ξαφνικά...

Ε... εντάξει, έμεινα με το στόμα ανοικτό σαν pac-man κι εγώ...

Ένα wow mini απόφθευμα της Naomi Aldort

« Η ανατροφή των παιδιών είναι ένα μονοπάτι ωρίμανσης και ανάπτυξης, αρκεί να τολμήσουμε να διδαχτούμε περισσότερα και να διδάξουμε λιγότερα.

Όταν βρούμε το κουράγιο να πάψουμε να υπερασπιζόμαστε αυτό που είμαστε, ή τον τρόπο που μας αναθρέψαν οι γονείς μας, τότε θα είμαστε έτοιμοι να αποδεχτούμε πως είμαστε καλύτεροι, σπουδαιότεροι και ικανότεροι από όσο φανταζόμαστε. »

Naomi Aldort

Aς τολμήσουμε λοιπόν!! Αξίζει!

Αν θέλεις να αλλάξεις τον κόσμο...

''Αν θέλεις να αλλάξεις τον κόσμο, πήγαινε σπίτι σου κι αγάπησε την οικογένεια σου.''

[Μητερα Τερέζα]

Το πως είμαστε ως γονείς και με ποιο τρόπο εφράζουμε την αγάπη μας στα παιδιά μας επιρεάζει άμεσα το πως θα είναι η κοινωνία αύριο...

Κι εγώ τα έπαιρνα όλα προσωπικά...

«Όταν ο γονιός δεν έχει αρκετή αυτοπεποίθηση, όταν δεν είναι σίγουρος για τη θέση του, μπορεί να αντιδρά άσχημα στις εκδηλώσεις αντίστασης του παιδιού του.

Αντί να δει την αντίσταση ως μία εκδήλωση της ταυτότητας του παιδιού, αισθάνεται ότι κατευθύνεται εναντίον του» (Ιζαμπέλ Φιλιοζά).

--------------------------------------

Εμένα μου πήρε θα έλεγα 2 χρόνια να μη το παίρνω προσωπικά όταν το παιδί ''τα σπάει όλα''...ή απλα κάνει κατι που δεν «ανέχομαι» για κάποιο λόγο. Με βοήθησε η εικόνα του παγόβουνου και του υποβρηχίου... Η ''δύσκολη συμπεριφορά'' που είναι το πάνω μέρος του παγόβουνου και που φαίνεται κρύβει μία ανεκπλήρωτη ανάγκη.... ΔΕΝ ΤΟ ΚΑΝΕΙ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΜΟΥ. Γίνεται να αλλάξουμε νοοτροπία.., Αξίζει. Πλέον είμαι μόνο στο υποβρήχιο και έχει περισσότερη ομορφιά κάτω από την επιφάνεια!

Δες την ιστορία με το παγοθραυστικό και το υποβρήχιο για να δεις τι εννοώ εδώ!

Τι κάνουμε όταν το παιδί θυμώνει και νιώθουμε ότι θα τα κάνουμε σαλάτα από τα δικά μας νεύρα;

Είναι 19:00, Δευτέρα, είχαμε μία δύσκολη μέρα.

Kαι ξαφνικά μας πέφτει στο κεφάλι σαν τούβλο.  

Τι;

Ο θυμός του παιδιού μας.  

ΜΠΑΜ.

Είπαμε... είχαμε μία δύσκολη μέρα...

...και δεν είμαστε όλες τις μέρες το ίδιο… σωστά;

...και δεν μπορούμε να αντιδράσουμε πάντα θετικά και ‘’σωστά’’ με το παιδί μας.

Υπάρχει η θεωρία, το ιδανικό... και υπάρχει, η πράξη, το γήπεδο, η καθημερινότητα...

(Λέγεται και ΖΩΗ.)

Το παιδί μας θυμώνει λοιπόν εκείνο το βράδυ που είμαστε κομμάτια και δεν μπορούμε να αντιδράσουμε θετικά, όπως δηλαδή ‘’πρέπει’’ σε τέτοιες περιπτώσεις.

Δεν μπορούμε γιατί πολύ απλά εκείνη την ώρα αισθανόμαστε ότι θα χάσουμε τη μπάλα, τον έλεγχο, το μυαλό μας.

Το παιδί δικαιολογημένα θυμώνει, ουρλιάζει, χτυπιέται και...

Δεν μπορούμε εκείνη την ώρα να κατέβουμε στο ύψος του...

Δεν μπορούμε να το πάρουμε αγκαλιά για να πέσει σιγά σιγά η ένταση...

Δεν μπορούμε να βάλουμε λόγια στα συναισθήματά του για να βάλει το παιδί τάξη στο μέσα του...

Δεν μπορούμε να το ακούσουμε με ενσυναίσθηση για να αναπτύσσει  το παιδί την συναισθηματική του νοημοσύνη.

Δεν μπορούμε να συνδεθούμε.

Δεν είναι ότι δεν θέλουμε.

ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ.

Συμβαίνει. Και έχει συμβεί σε όλους, πολλές φορές και ας μη το λέμε.

Γι’ αυτό… το ξαναλέω : Υπάρχει η θεωρία, και υπάρχει η ζωή.

Η ζωή, η πράξη κάθε μέρα δοκιμάζει τις θεωρίες μας. Μας αποδοκιμάζει για να προχωρήσουμε.

Αλλά η αλήθεια είναι ότι κάνουμε ‘’απλώς’’ ότι μπορούμε κάθε μέρα με τα παιδιά μας.

 

Πάμε πάλι όμως στο καυτό σκηνικό γιατί αυτό μας καίει τώρα, στην ερώτηση του ενός εκατομμυρίου.

Τι κάνουμε όταν το παιδί θυμώνει και είμαστε σαν μία μπαταρία έτοιμη να εκραγεί και δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε τίποτα από τι έχουμε διαβάσει/μάθει/ακούσει/καταπιεί περί θετικής διαπαιδαγώγησης ;

 

ΤΙΠΟΤΑ.

Δεν κάνουμε τίποτα.

Μπορούμε να είμαστε και σε απόσταση (βεβαίως, προσέχουμε ταυτόχρονα να μη χτυπήσει το παιδί).

Για πόσο καιρό μπορούμε να είμαστε σε απόσταση; Για όσο χρόνο χρειαστεί για να πέσει η δική μας ένταση.

Θα πάμε πάλι πιο κοντά στο παιδί μόνο όταν θα νιώσουμε ότι μπορούμε να το βοηθήσουμε.

Γιατί όταν είμαστε και εμείς θυμωμένοι, υπάρχει περίπτωση να είμαστε και βίαιοι με κάποιο τρόπο. Όχι απαραίτητα σωματικά βίαιοι, μπορεί και λεκτικά, ψυχολογικά.

Αυτό που σου γράφω τώρα το διάβασα πρώτη φορά από την Heloise Junier, Γαλλίδα ψυχολόγος και συγγραφέας πολλών βιβλίων θετικής διαπαιδαγώγησης για γονείς.

Και είπα να το μοιραστώ γιατί προχτές μία Μαμά μου έκανε την ερώτηση: ‘‘Μα αν δεν μπορούμε την ώρα που το παιδί παθαίνει κρίση να το βοηθήσουμε γιατί εμείς οι ίδιοι είμαστε μέσα στην ένταση, πιεσμένοι και κουρασμένοι, τι πρέπει να κάνουμε;’’

Πολλές φορές, κι εγώ αυτό κάνω… ΤΙΠΟΤΑ. Παίρνω απόσταση μάλιστα γιατί νιώθω τόση ένταση μέσα μου, που φοβάμαι την αντίδρασή μου. Και δεν θέλω να νιώσω ενοχές μετά...

Η Heloise Junier με έβαλε να καταλάβω ότι αυτό το ΤΙΠΟΤΑ είναι είναι αυτό που πρέπει να κάνω κάτω από τις συνθήκες που βιώνω.

Κατά κάποιο τρόπο προστατεύω το παιδί μου εκείνη την ώρα… Από τα δικά μου νεύρα.

Γενικά, μήπως πρέπει να είμαστε λίγο πιο επιεικής με τον γονικό μας εαυτό;


Δεν είμαστε ιδανικοί γονείς.

Είμαστε πραγματικοί, αληθινοί, ζωντανοί.

ΑΝΘΡΩΠΟΙ.

Και επειδή είμαστε Άνθρωποι με Α κεφαλαίο, όταν αν κάνουμε λάθη, μετανιώνουμε την αντίδρασή μας, τα κάνουμε όλα πατάτα, σαλάτα, φριτάτα...

Πάμε να βρούμε το παιδί μας, του μιλάμε ήρεμα, συνδεόμαστε μαζί του με ένα παιχνίδι για παράδειγμα… και ζητάμε συγνώμη.

Aύριο θα είναι μία καλύτερη μέρα!


Σε λίγες ημέρες ξεκινάνε νέες ενδυναμωτικές ομάδες γονέων! Η κάθε ομάδα αποτελείται από 8-10 γονείς και συναντιόμαστε 6+1 φορές είτε πρωί είτε απόγευμα. Έχουν μείνει λίγες θέσεις & θα χαρώ πολύ να σου πω περισσότερα και να μιλήσουμε στο τηλέφωνο αν νιώθεις ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να συμμετάσχεις ή/και αν έχεις ερωτήσεις!

Αν είσαι έτοιμος/η να μοιραστείς τους προβληματισμούς σου ως γονέας σε ένα ασφαλές χώρο εμπιστοσύνης και φροντίδας… & να μάθεις βήμα βήμα νέες αποτελεσματικές εναλλακτικές για να ακούς και να επικοινωνείς με το παιδί σου με ενσυναίσθηση και αποδοχή (και έτσι να βγεις από τη μάχη εξουσίας…) τότε ΚΑΝΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ τώρα εδώ & συμπλήρωσε την φόρμα επικοινωνίας που θα βρεις κάτω κάτω😄

Έχεις ακούσει για την ''matrescence''?

Lucy Scott

Lucy Scott

Έχεις ακούσει για την ''matrescence''?

Είναι μία λέξη που σημαίνει μητρότητα και εφηβεία μαζί (Motherhood / adolescence).

Περιγράφει την γέννηση μίας μητέρας και όλες τις αλλαγές που βιώνει σε όλα τα επίπεδα -νευροβιολογικά, συναισθηματικά-φυσιολογικά - ορμονικά - ταύτισης.

Αυτό που βιώνει μία μητέρα για πρώτη φορά είναι μία μετάβαση... σαν μία εφηβεία. Ο εγκέφαλος αλλάζει επίσης όπως στην εφηβεία...

Όταν άκουσα πρώτη φορά για την matrescence σκέφτηκα ότι κάτι τέτοιο βίωσα κι εγώ όταν γέννησα την Ελαία. Δεν είχα επιλόχειο κατάθλιψη αλλά ούτε ήμουν πάνω σε ροζ συννεφάκια. Κάτι ενδιάμεσο, μοναχικό, περίεργο, μεταβατικό... Ένιωθα άλλη...Υπάρχει τελικά μία λέξη για αυτό που βίωσα σκέφτηκα...

Η Dana Louise Raphael, ανθρωπολόγος, δημιούργησε την λέξη matrescence το 1973 και από τότε υπάρχει ένα τμήμα στο University of Columbia που ασχολείται με το θέμα.

Λένε οι έρευνες ότι κρατάει 2 χρόνια η Matrescence...

Στα ελληνικά δεν βρήκα κάποια μετάφραση (μητροφηβεία ίσως;)

Η matrescence έγινε γνωστή όταν η Ψυχολόγος Αlexandra Sacks μίλησε για αυτό στο TEDx. (2 εκατ. προβολές στο ted.com!)

Δες το βίντεο (στα αγγλικά) παρακάτω.

Υπάρχει και αυτό το άρθρο στο New York Times https://www.nytimes.com/2017/05/08/well/family/the-birth-of-a-mother.html

Δες επίσης τη ‘‘σχέση’’ μου με την Matrescence : https://www.positiveparents.gr/blog/matrescence-ti-tha-ithela-na-gnorizo